DigitaliseringsIndex.se drivs av CloudRepublic och är en site där vi erbjuder analyser och rapporter kring ämnet digitalisering. Vi samlar in data till vår kontinuerligt växande databas och med hjälp av den tar vi fram underlag för att utse Sveriges mest digitala företag, kommun, län, bransch mm. Två gånger om året ger vi ut en rapport som mäter digitaliseringsnivån för över 100 000 svenska aktiebolag.

Vi anser att digitalisering är kul samtidigt som den har potential att påtagligt bidra till ett företags konkurrenskraft. Rätt använd ger den digitala verktygslådan:

  • personlig utveckling till medarbetarna
  • en dramatiskt förbättrad kundupplevelse för era kunder
  • ökad tillväxt och lönsamhet för bolaget
  • värdeskapande för ägarna

Vi hjälper företag att bli mer digitala och ger dem verktyg för att mäta sig med konkurrerande företag och branscher. Vill du veta mer?

Maila oss

ari liukko

Ari Liukko

Ari Liukko är medgrundare till DigitaliseringsIndex.se och VD  för CloudRepublic AB. Han har en Civilingenjörsexamen från Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm med ett examensarbete inom artificiell intelligens.

alexander Kehrer

Alexander Kehrer

Alexander är medgrundare till DigitaliseringsIndex.se, och han startade företaget CloudRepublic tillsammans med Ari Liukko. Alexander har drivit bolag innan och har en gedigen erfarenhet av att bygga organisationer, driva tillväxt och leda försäljning i olika ledande positioner inom IT och Telekom.

peter peldan

Peter Peldan

Peter Peldan är docent och doktor inom teoretisk fysik. År 1997 började han sin karriär som avancerad programutvecklare. Hans specialitet är kombinationen mellan avancerade matematiska modeller och komplex mjukvaruutveckling. Han är hjärnan bakom algoritmerna och vår databas.

tomas ward

Tomas Ward

Tomas Ward har haft roller som försäljningsdirektör, divisionschef och VD i bolag som CSC, Cambridge, Banctech, Bioservo med flera. Han har skapat dokumenterad kommersiell framgång och har djup erfarenhet av att överbrygga klyftan mellan utveckling och kommersialisering, bygga organisationer och skapa värde i företag. Tomas har omfattande erfarenhet av go-to market strategier, affärs och licensmodeller, venture capital och finansiering.

Ola Norberg

Ola Norberg, närmast Grundare och Styrelseledamot i AllTele AB, är en etablerad entreprenör/företagare och har också bred erfarenhet av arbete i noterade styrelser. Med en stark entreprenöriell läggning arbetar han fortsatt som Senior Advisor, ledningscoach och/eller styrelseledamot i uppbyggnad av nya företag men även med direkt change management i större och medelstora företag och organisationer.

lars bergkvist

Lars Bergkvist

Lars Bergkvist är styrelseledamot i Oasmia AB ( börsnoterat i Stockholm, Frankfurt och New York) och är Ordförande i Revisionskommitteén i Oasmia AB. Lars Bergkvist har tidigare varit VD och styrelseledamot i ytterligare tre noterade bolag och dessutom Styrelseordförande och ledamot i ett antal onoterade bolag inom olika branscher.

rufus

Rufus Lidman

Rufus Lidman är digital strateg och serieentreprenör och har som forskare och analytiker gedigen bakgrund inom big data. Han har också hjälpt en mängd världsledande varumärken att lyfta sin digitala marknadsföring. Rufus Lidman är i dag verksam som vd för Aiar, en digital startup som bland annat har världens näst mest nedladdade och högst rankade applikation inom digital marknadsföring, ett bolag han även grundat.

therese andersson

Therese Andersson

Therese är specialist på digital marknadsföring, konceptutveckling och alla våra produkter. Hon har en kandidatexamen i informatik & kommunikation och en examen som Interactive Art Director från Hyper Island i Stockholm.

Axel Antas-Bergkvist

Axel Antas-Bergkvist

Axel är digital strateg och har drivit några av Sveriges främsta satsningar i performance marketing.
Fokuset på resultatdriven digital marknadsföring, både för kunder & internt, finns kvar än idag i rollen som VD för CloudRepublic Northside AB och Marknadschef för CloudRepublic.

Martin Hedberg Söderström

Martin är digital strateg på CloudRepublic Northside AB. Specialiserad på E-commerce & med ett stort intresse för growth driven design hjälper han Northsides kunder att öka sin försäljning.

johan

Oliver Gylbert

Oliver är digital strateg på CloudRepublic Northside AB. Specialiserad på sökmotormarknadsföring för B2B hjälper han Northsides kunder att öka sitt flöde av leads via digitala kanaler.

Jannice Borekull

Jannice Borekull

Jannice är vd på Anegy vilket innebär att hon framförallt har övergripande ansvar för att leda, styra och utveckla Anegy utifrån våran vision och våra uppsatta mål både på kort och lång sikt.

Simon Milton

Simon Milton

Simon är digital strateg och affärsutvecklingschef på Anegy. I sin roll hjälper han kunder identifiera och matcha sina digitala utmaningar för att förbättra och öka resultat.

Malin Johansson

Malin Johansson

Malin operativ chef på Anegy och ansvarar för all produktionsledning i kundprojekt. Malin är även digital strateg och arbetar som digital rådgivare åt intresseorganistionen Sveriges Annonsörer.

Frida Thornberg

Frida Thornberg

Frida är analyschef på Anegy, samt specialist inom webbanalys, tracking och optimering. Frida har erfarenhet av att arbeta med kunder så som Telia Company, Mercedes-Benz och Samsung.

Anna Bertilsson

Anna Bertilsson

Anna är specialist inom sökordsoptimering (SEO), sajtoptimering (SO) och grafisk design. Likväl en duktig och pålitlig projektledare med erfarenhet av att arbeta med kunder så som Electrolux Home, Audi och Atria.

Emilia Köpberg

Emilia Köpberg

Emilia är specialist inom optimering, analys och utvärdering av digitala marknadsföring i köpt media, och har en gedigen erfarenhet av att arbeta med kunder så som Bonnier News Lifestyle, Bonava and Mr Green.

Kim Olofsson

Kim Olofsson

Kim är specialist inom sökordsoptimering (SEO), emailmarknadsföring (EMM) och content marketing. Kim har erfarenhet av att arbeta med kunder så som Electrolux Home, Audi och Excanto.

Sebastian Bertholdson

Sebastian Bertholdson

Sebastian är specialist inom sökordsoptimering (SEO) och Paid Social (SMM), med erfarenhet av A/B-testning, kravställning och analys i arbetet med kunder så som Electrolux Home och Excanto.

Jacob Pantzar

Jacob Pantzar

Jacob är specialist inom webbanalys och digitala kampanjer, med fokus på köpt media. Jacob har erfarenhet av att arbeta med kunder så som Telia, Mercedes-Benz, Assa Abloy och Bonava.

Sabine Ljunggren

Sabine Ljunggren

Sabine är specialist inom sökordsoptimering (SEO) och sajtoptimering (SO). Sabine arbetar även med content marketing och har erfarenhet av att arbeta med kunder så som Mercedes-Benz.

Michael Vexmoore

Michael Vexmoore

Michael är specialist inom sökordsmarknadsföring (SEM) och Paid Social (SMM). Michael har erfarenhet av att arbeta med kunder så som Electrolux Home, Telia och Stöldskyddsföreningen.

Cathrine Milton

Cathrine Milton

Cathrine hjälper Anegy att tillgodose organisationens IT-behov och ger oss support kring datorer, servrar och stöd i att utveckla policys internt för att förbättra IT-rutiner.

 

Henri Jäderberg

Henri  Jäderberg

Henri är specialist inom webbanalys, vilket innebär att han är bra på att djupdyka i siffror och se samband och utvecklingsmöjligheter för digitala satsningar hos samtliga av sina kunder.

Malin Lindvall

Malin Lindvall

Malin Lindvall är ekonomiassistent på Anegy. Det innebär att hon bland annat sköter administration och hantering av Anegys fakturering, reseräkningar, försäkringar och dylikt.

Iris Johannesdottir Jensen

Iris Johannesdottir Jensen

Iris är kontorsassistent på Anegy vilket innebär att hon ansvarar för företagets kontor och dess dagliga drift. Iris är också den som ordnar alla roliga teamaktiviteter som t ex AW:s resor och kickoffer.

Muhammad Mahamid

Muhammad Mahamid

Muhammad är praktikant hos oss från IHM Business School, och specialiserad inom området för på digital analys och SEM.

Pierre Ravelin Fossto

Pierre Ravelin Fossto

Pierre är säljare på Anegy och arbetar framförallt med nykundsbearbetning men han tar även hand om våra befintliga kunder emellanåt.

Joanna Sandin

Joanna Sandin

Joanna är specialist inom digital analys, vilket innebär att hon bl a jobbar med att säkra pålitlig tracking och analysera data för att få rätt underlag och möjliggöra ett datadrivet arbetssätt hos sina kunder.

Olov Wasell

Olov är specialist inom sökmotoroptimering (SEO) och sajtoptimering (SO). Olov arbetar med flera olika kunder, som t ex Mercedes Benz och Electrolux Home.

Hur räknas DigitaliseringsIndexet ut?

De mest digitala företagen i Sverige tas fram genom att analysera bolagens digitala fotavtryck på nätet. Detta inkluderar insamling av stora datamängder från sökmotorer, sociala medier, företagens egna siter och specifika kommersiella datakällor för att nämna några av källorna till den Bigdata-lösning som är basen för vårt digitaliseringsindex. Indexet beräknas av våra unikt framtagna algoritmer.

Företag som behandlas är begränsade till aktiebolag med organisationsnummer som börjar på 55 där vi känner till bolagets korrekta web-url samt ekonomiska data. Vi listar bolag som finns på den svenska marknaden och har svenska som huvudspråk i sina kommunikationskanaler.

Dotterbolag som har egen verksamhet (egen hemsida, separat omsättning osv) finns med i listan, om detta inte finns så är det moderbolaget som analyseras. I dagsläget omfattar undersökningen drygt 120 000 bolag.

Poängen som företagen får räknas ut genom en viktad algoritm baserad på varje delområdes branschspecifika riktlinjer. Indexet innehåller många fler parametrar än de som visas i listan och de som redovisas är inte en jämt fördelad del av totalindexet, utan viktas efter relevans tillsammans med övriga parametrar (SEO+SEM+Social Media är alltså inte = DigitaliseringsIndex). Viktningen är framtagen i ett samarbete mellan specialister inom varje område och har implementerats algoritmiskt av matematiker som är specialiserade på att skapa avancerade matematiska modeller.

indexförklaring